Wednesday, December 10, 2008

Begreppet folkmord fyller 60 år

I dagarna fyller folkmordskonventionen 60 år. Det sker lite i skuggan av att den betydligt mer kända FN-deklarationen om mänskliga rättigheter fyller lika många år.

Det är synd, eftersom folkmordsbegreppet och själva konventionen behöver diskuteras. Det finns nämligen två problem med användningen av "folkmord": att ordet används för ofta och att det används för sällan. I en artikel på kultursidan i dagens Göteborgs Posten utvecklar jag resonemanget.

Jag drar även paralleller till fallet Kambodja, som vi för närvarande gör ett stort researchjobb för på uppdrag av Forum för levande historia. Kambodja är ett av de grymaste folkmord som inte är ett folkmord. I artikeln förklaras varför.

4 comments:

Anonymous said...

håller på med detta i skolan så jag läste din artikel. Den var kanonbraa =9

Andreas Karlsson said...

Tack för det. Schysst att höra att frågan tas upp och diskuteras i skolan också.

/Andreas

Sandra Malmberg said...

Hejsan. Jag skulle gärna vilja läsa din artikel. Men när man klickar på länken så står det att inte den är kvar. Kan man få tag i den på något annat sätt? Jag ska också göra ett arbete om hur vida det som hände i Kambodja var ett folkmord eller inte.

Andreas Karlsson said...

Hej Sandra,

Kul att du är på jakt efter artikeln, men synd att GP har plockat bort den. Jag har nog en råkopia på den, så du kan höra av dig till mig på andreas.karlsson@textverk.se så ska jag plocka fram den.

/Andreas