Friday, June 16, 2006

Kan och vill Serbien utlämna Mladić?

NIŠ/SERBIEN:
– Att Ratko Mladić inte utlämnas till tribunalen i Haag beror på att premiärminister Vojislav Kostunica inte vill det.

Det säger Žoran Živković, före detta serbisk premiärminister, när vi träffar honom på hans kontor hemstaden Niš, ungefär tre timmars bussresa söderut från Belgrad.

– Människor frågar ”varför lämnar inte Serbien ut Mladić till tribunalen?”. Jag kan inte svara för dagens makthavare, men när jag var premiärminister var svaret enkelt: jag visste inte var han fanns. Mitt problem var att omvärlden inte trodde mig. Så jag tog hit utländska experter som kunde konstatera att vi gjorde vad vi kunde. De experterna slängde Kostunica ut när han kom till makten.

Žoran Živković har dragit sig tillbaka från den storpolitiska arenan. Idag driver han en liten firma som importerar argentinskt vin till Serbien. Och han är ordförande för organisationen Milenijum som bland annat arbetar för att främja demokratiska värderingar hos ungdomar och studenter.

På väggen hänger ett målat porträtt föreställande Zoran Djindjić, Živkovićs företrädare och nära vän som mördades av radikala nationalister i mars 2003. Ljuset faller in genom de stora fönstren. Živković sitter där han, enligt tolken, alltid brukar sitta, i den röda skinnsoffan med ljuset bakom sig. Han lyssnar på frågorna på engelska, men svarar sedan på serbiska. När tolken översätter fel rättar han henne.

– Jag vet inte var Mladić finns och jag är inte ens säker på att han är i Serbien. Men om han är här så skulle Kostunica kunna lämna ut honom. Det är jag övertygad om. Men Kostunica har inte samma inställning som jag och Djindjic hade. Vi utlämnade Milosevic. Just like that, säger han och knäpper med fingrarna.

Det var på morgonen den 28 juni som Zoran Djindjic i hemlighet samlade sin serbiska regering, däribland Živković som då var vice premiärminster. De enades om att Milošević, som då satt i förvar i ett fängelse i Belgrad skulle utlämnas. Senare samma kväll hämtades ex-presidenten av serbisk polis, han flögs med helikopter till en amerikansk militärflygplats i Tuzla och direkt vidare till Haag. Vojislav Kostunica, då Jugoslaviens president och motståndare till att lämna ut Milosevic till Haag-tibunalen, underrättades aldrig. Den federala jugoslaviska polisen eller militären kopplades aldrig in .

– Kostunica har aldrig haft några problem med Milošević eller Mladić. Däremot har han problem med vad de lämnat efter sig, säger Živković.

No comments: